Οι εποχές που μεγαλώσαμε: View Master

Μερικές δεκαετίες πίσω, όταν τα παιδιά δεν είχαν τα σημερινά γυαλιά 3d και την τεχνολογία εικονικής πραγματικότητας, είχαν κάτι πολύ ξεχωριστό που έμοιαζε αρκετά με αυτά. Πρόκειται για το λεγόμενο View Master που ξεσήκωσε μικρούς και μεγάλους!

Τι ήταν;

Αν το περιγράφαμε, θα λέγαμε ότι έμοιαζε με κιάλια και είχε μια υποδοχή, για να τοποθετούνται οι χάρτινες ταινίες (που τις παρομοίαζαν με αρνητικό φιλμ) και με το τράβηγμα του χερουλιού ξεκινούσε η όλη μαγεία. Μπορούσες να δεις διάφορες τρισδιάστατες εικόνες μέσα από τα «κιάλια» και ένιωθες ότι σε ταξίδευαν σε ένα διαφορετικό κόσμο. Οι τρισδιάστατες εικόνες απεικόνιζαν συνήθως διάφορα καρτούν και ήρωες κινουμένων σχεδίων για τα παιδιά, ενώ οι μεγαλύτερες ηλικίες μπορούσαν να δουν εικόνες από ταινίες, σειρές, τουριστικά αξιοθέατα κ.λπ.

Οι χάρτινες ταινίες

Είχαν σχήμα κυκλικού δίσκου με διάμετρο 9 εκατοστών. Η κάθε χάρτινη ταινία περιελάμβανε 14 διαφορετικές εικόνες που τις έβλεπες τρισδιάστατες, αφού τις τοποθετούσες στην υποδοχή του View Master. Επίσης, ανάλογα το περιεχόμενο των εικόνων, συνήθως υπήρχε και ένα μικρό φυλλάδιο με πληροφορίες για τις εικόνες που έβλεπες (π.χ. για κάποιο αξιοθέατο). Εντύπωση μας προκαλεί ότι με τα κατάλληλα υλικά μπορούσε ο καθένας να φτιάξει τις δικές του χάρτινες ταινίες. Η παραγωγή των χάρτινων ταινιών γινόταν κυρίως στις ΗΠΑ και το Βέλγιο.

Όσον αφορά τη θεματολογία των χάρτινων ταινιών η λίστα ήταν τεράστια. Ωστόσο, μερικές που ξεχώρισαν είναι οι παρακάτω:

Snow White, Star Trek, Sesame Street, Batman, The Hunchback of Notre Dame, Aesop’s Fables, Doctor Who, Jurassic Park, E.T. the Extra-Terrestrial, Lassie, Wizard of Oz, Toy Story, Flipper, Peter Pan, Marine Life, Thunderbirds, Alice in Wonderland, A Christmas Carol, The Addams Family.

Η ιστορία του

Η ιστορία του View Master ξεκινάει στα τέλη του 1930 στο Portland των Η.Π.Α. από τους William Gruber και Harold Graves. Αρχικός σκοπός ήταν να χρησιμοποιηθεί για εκπαιδευτικούς λόγους και θα απευθυνόταν κυρίως σε ενήλικες, ενώ σύντομα άρχισε να κερδίζει περισσότερο το νεανικό κοινό. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο στρατός των Η.Π.Α. είχε εκδηλώσει το ενδιαφέρον του για το View Master κυρίως για εκπαίδευση προσωπικού και μάλιστα υπολογίζεται ότι κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου πολέμου ο αμερικανικός στρατός είχε στην κατοχή του περίπου 6 εκατομμύρια χάρτινες ταινίες! Το 1966 η εταιρία των αρχικών κατόχων εξαγοράζεται από την G.A.F. (General Aniline & Film Corporation) που γνωρίζει τεράστια επιτυχία τη δεκαετία του 1970. Ωστόσο, από το 1980 και μετά άρχισε να χάνει έδαφος στις μεγαλύτερες ηλικίες, καθώς πλέον θεωρούνταν σαν παιχνίδι για τα παιδιά. Από κει κι έπειτα το View Master «άλλαζε χέρια».

Το «κόλπο»

Η τεχνική που έκανε τις εικόνες να φαίνονται τρισδιάστατες σε μια εποχή που δεν υπήρχε η σημερινή τεχνολογία ήταν η στερεοσκοπία. Πρόκειται για μια τεχνική η οποία δίνει την αίσθηση στον θεατή ότι αυτό που παρατηρεί έχει βάθος. Πιο συγκεκριμένα, κάθε μάτι παρατηρεί το αντικείμενο από διαφορετική οπτική γωνία. Ως συνέπεια, ο εγκέφαλος παραλαμβάνει δύο ελαφρά διαφοροποιημένες εικόνες του ίδιου αντικειμένου και κατά την επεξεργασία των πληροφοριών που λαμβάνει δημιουργείται αυτό το τρικ! Να τονιστεί ότι οι πρώτες στερεοσκοπικές φωτογραφίες ήταν ήδη γεγονός από τα μέσα του 1800, πολύ πριν εμφανιστεί το View Master.

Πηγές:

http://morfologia.arch.duth.gr/1o_etos/pdf/stereoskopia.pdf

http://www.viewmaster.co.uk/htm/history.asp

https://en.wikipedia.org/wiki/View-Master

Εικόνες:Rocks68, jimon73, Revolvika


Avatar

Πτυχιούχος οικονομικών επιστημών στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, με μεταπτυχιακές σπουδές στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, στο τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών οικονομικών σπουδών. Επίσης είμαι μέλος του Οικονομικού Επιμελητηρίου και έχω ασχοληθεί με την εκπαίδευση. Βασική μου επιδίωξη, είναι να παρουσιάσω ενδιαφέροντα άρθρα οικονομικού (κυρίως) περιεχομένου, ώστε να γίνονται από όλους κατανοητά.