1984: Παρελθόν ή Μέλλον;

Αυτός που ελέγχει το παρελθόν ελέγχει το μέλλον. Αυτός που ελέγχει το παρόν ελέγχει το παρελθόν.

1984

Το έχετε δει στον κινηματογράφο ή το έχετε διαβάσει ή έχετε διαβάσει κάτι γι’ αυτό. Αυτό όμως που με μαγεύει στα βιβλία είναι ότι, αναλόγως την χρονική στιγμή που τα διαβάζεις, μπορεί να σου δώσουν και μια νέα, φρέσκια προοπτική. Οπότε, διαβάζεις με άλλα μάτια.

Η δυστοπική λογοτεχνία είναι ένα είδος που απεικονίζει το εφιαλτικό όραμα μιας κοινωνίας, που είναι το πολικό αντίθετο ενός ιδανικού, τέλειου κόσμου (μιας ουτοπίας). Τα έργα δυστοπίας έχουν σκοπό να επικεντρωθούν σε θέματα όπως δικτατορίες (κομμουνιστικές – φασιστικές), φτώχεια, βασανιστήρια, καταπίεση πληθυσμών και τον έλεγχο του μυαλού των ανθρώπων.

Οι συγγραφείς χρησιμοποιούν αυτούς τους δυστοπικούς κόσμους, για να εξερευνήσουν τις κεντρικές ανησυχίες του ανθρώπου δημιουργώντας οράματα για πιθανές συνέπειες πραγμάτων που μπορούν να συμβούν με τρόπους που δεν μπορούν να περιοριστούν.

Το The Handmaid’s Tale (1985) της Margaret Atwood, για παράδειγμα, που έσπασε τα ταμεία, βλέπει έναν κόσμο που διευθύνεται από ένα θρησκευτικό-στρατιωτικό καθεστώς, στο οποίο έχουν αφαιρεθεί τα δικαιώματα στις γυναίκες και υπολογίζονται αποκλειστικά και μόνο για την αναπαραγωγική τους αξία. Άλλο ένα παράδειγμα δυστοπίας είναι το πολύκροτο παιχνίδι επιστημονικής φαντασίας Final Fantasy II, όπου η τεχνολογία και η βαθιά εκβιομηχανισμένη κοινωνία θυμίζουν ταινία.

Σημείο Καμπής

Κάθε δυστοπία επικεντρώνεται κυρίως σε ένα φανταστικό μέλλον που μπορεί να υπάρξει προκαλώντας σκέψη, φόβο και ανησυχία για το τι μπορεί να προκύψει από τις νέες τεχνολογίες και την κοινωνική αλλαγή. Για παράδειγμα, τον 20ο αιώνα η απειλή που δημιούργησε η καταστροφική δύναμη της ατομικής βόμβας και το σενάριο της δραματικής κλιματικής αλλαγής έχουν γίνει και τα δύο ισχυρές πηγές για δυστοπίες με πολλές από αυτές να μεταφέρονται στη μικρή και μεγάλη οθόνη (π.χ. 2012, The 100).

Το 1984 του George Orwell όμως είναι το πιο γνωστό είδος για την σύγχρονη δυστοπία. Αν και υποστηρικτής του σοσιαλισμού, ο πλήρης έλεγχος για τον Orwell δεν είχε τίποτε σοσιαλιστικό. Με ήδη ένα επιτυχημένο βιβλίο στο ενεργητικό του είχε ήδη ζωγραφίσει μια ζοφερή όραση μιας τέτοιας προδοσίας στη νουβέλα του Η Φάρμα των Ζώων (1945). Είχε επίσης συλλέξει πρότυπα για το δικό του νέο έργο: ο κόσμος που περιγράφεται από τον Ρώσο συγγραφέα Yevgeny Zamyatin Εμείς (1924), στο οποίο η ατομική ελευθερία δεν υπάρχει πλέον.

Το 1984 απεικονίζει μια απολυταρχική κοινωνία στην οποία χειραγωγούνται οι πολίτες της μέσω προπαγάνδας αλλάζοντας τις αλήθειες σε ψέματα για χάρη της διατήρησης της πολιτικής εξουσίας.

Το τέλος της Iστορίας

Το 1984 ξεκινάει με τις λέξεις: «Ήταν μια λαμπερή κρύα μέρα στα μέσα Απρίλιου και τα ρολόγια χτυπούσαν δεκατρία» (13:00) – προειδοποιούσε τον αναγνώστη για το γεγονός ότι ακόμη και η ίδια η φύση της χρονικής κατασκευής της ημέρας έχει αλλάξει.

Ο Winston Smith, πρωταγωνιστής του μυθιστορήματος, μπαίνει στην πολυκατοικία όπου διέμενε. Είναι πολίτης του Λονδίνου, πρωτεύουσα της Airstrip One (κάποτε γνωστή ως Μεγάλη Βρετανία), μια επαρχία της Ωκεανίας, μια από τις τρεις διακρατικές ηπείρους που υπάρχουν μετά από έναν παγκόσμιο πυρηνικό πόλεμο.

Οι αφίσες γεμίζουν τον τοίχο με την εικόνα ενός προσώπου: «ένας άντρας περίπου σαράντα πέντε, με ένα βαρύ μαύρο μουστάκι και τραχιά όμορφα χαρακτηριστικά -του οποίου τα μάτια σε ακολουθούν όπου και να κοιτάξεις». «Ο Μεγάλος Αδελφός σάς παρακολουθεί, αναφέρει η λεζάντα από κάτω».

Wikipedia commons

«Μεγάλος αδελφός» είναι ο ηγέτης του Κόμματος που κυβερνά την Ωκεανία. Ο κόσμος όπου κατοικεί ο Σμιθ κυβερνάται από μια ελίτ. Οι μάζες («proles»), που αποτελούν το 85% του πληθυσμού και ελέγχονται από τέσσερα παράδοξα υπουργεία: το Υπουργείο Ειρήνης, το οποίο επιβλέπει τον πόλεμο, το Υπουργείο Αγάπης, που ασχολείται με την αστυνόμευση, το Υπουργείο Αφθονίας, το οποίο ελέγχει την οικονομία, συμπεριλαμβανομένου του καταμερισμού για τον πληθυσμό, και το Υπουργείο της Αλήθειας ή αλλιώς Minitrue, που ασχολείται με ειδήσεις και την εκπαίδευση των μαζών εκδίδοντας προπαγάνδες για τον έλεγχο της σκέψης των ανθρώπων. Ένας από τους κύριους ελεγκτικούς αγωγούς είναι το Newspeak, η γλώσσα του Υπουργείου Αλήθειας, το οποίο υπαγορεύει την αλήθεια του παρελθόντος καθώς και του παρόντος.

Η Ιστορία είναι αναθεωρημένη και έχει ξαναγραφεί για να ταιριάζει με τις μεταβαλλόμενες προσταγές του κράτους. Και ο ίδιος ο Winston Smith εργάζεται στο Υπουργείο Αλήθειας: επεξεργάζεται τα ιστορικά αρχεία και καίει τα πρωτότυπα αναρτώντας τα σε μια «τρύπα μνήμης». Η Ιστορία, όπως την κατανοεί ο αναγνώστης, έχει σταματήσει: «Τίποτα δεν υπάρχει παρά ένα ατελείωτο παρόν στο οποίο το κόμμα έχει πάντα δίκιο».

Photo by Etienne Girardet on Unsplash

Η κυβέρνηση που τα βλέπει όλα

Ένα δίκτυο από τηλεσκόπια, κάμερες και μυστικά μικρόφωνα λειτουργούν για να κατασκοπεύουν και να παρακολουθούν τον πληθυσμό. Αυτά ελέγχονται από την Αστυνομία Σκέψης, που επιβλέπει την προστασία του κυβερνώντος κόμματος.

«Στο τέλος, το κόμμα θα ανακοίνωνε ότι δύο + δύο έκαναν πέντε και εσύ θα έπρεπε να το πιστέψεις». 1984 (σήμερα αυτό ίσως να συνδέεται με τα Fake news, διαγεγραμμένο υλικό στο διαδίκτυο)

Η εξέγερση

Ο Orwell βυθίζει τους αναγνώστες του σε αυτόν τον αποκρουστικό απολυταρχικό κόσμο πριν τους αποκαλύψει ότι ο Winston Smith συμμετέχει σε μια πράξη εξέγερσης ζωτικής σημασίας. Στο μικροσκοπικό διαμέρισμά του, που κυριαρχείται από το μέσο ελέγχου του Κόμματος (το τηλεσκόπιο), ο Smith αρχίζει να γράφει τη δική του ιστορία σε ένα μεταχειρισμένο ημερολόγιο που έχει αποκτήσει διαπράττοντας το έγκλημα της αυτο-έκφρασης. Ξέρει ότι δεν υπάρχει πισωγύρισμα και βλέπει τον εαυτό του ως «ένα μοναχικό φάντασμα που έλεγε μια αλήθεια που κανείς δεν θα ακούσει ποτέ».

Και όμως συνεχίζει να γράφει.

To έγκλημα της σκέψης δεν επιφέρει τον θάνατο: το έγκλημα της σκέψης ΕΙΝΑΙ ο θάνατος.

Ο Winston Smith είναι ο απλός ήρωας του μυθιστορήματος. Το επώνυμό του πολύ κοινότυπο. Υποδηλώνει ότι δεν υπάρχει κάτι το ιδιαίτερο ή ασυνήθιστο σε αυτόν. Αυτό είναι και το χαρακτηριστικό που κάνει την πράξη της ανατροπής του τόσο εμπρηστική: αν κάθε Smith ή Jones έπρεπε να εξεγερθεί ενάντια στην κοινωνία, τότε η επανάσταση θα ακολουθούσε.

Η χρήση ενός ονόματος τόσο συνηθισμένου και «αγγλικού» αντιστοιχεί στην υιοθέτηση από τον Eric Blair του ψευδώνυμου «George Orwell», το οποίο έκανε λίγο πριν από τη δημοσίευση του πρώτου του βιβλίου, Down and Out in Paris and London (1933), με σκοπό να μη φέρει οποιαδήποτε αμηχανία στην οικογένειά του.

Στην Τζούλια βρίσκει μία σύντροφο αντιφρονούσα και ερωμένη. Νεότερη από τον Smith, η Τζούλια ανήκει στην Junior Anti-Sex League, αλλά περνάει στον Smith μια σημείωση με το απλό μήνυμα «Σ ‘αγαπώ». Η ίδια η σχέση τους είναι μια πράξη εξέγερσης, ένα σεξουαλικό έγκλημα. Καταδικασμένη η κρυφή αγάπη τους, δεν μπορεί να διαρκέσει πολύ, κρυμμένη κάτω από την μάσκα της υπακοής τους στο καθεστώς.

«Εάν θέλεις να ζωγραφίσεις μία εικόνα του μέλλοντος, φαντάσου μία μπότα να πατάει πάνω σε ένα πρόσωπο – για πάντα»

1984

Εχθρός του κράτους

Ο αναγνωρισμένος εχθρός του κράτους είναι ο Emmanuel Goldstein, πρώην ηγέτης του Κόμματος που τώρα είναι επικεφαλής σε ένα κίνημα αντίστασης που ονομάζεται Η Αδελφότητα. Ο Goldstein είναι μια περιφρονημένη φιγούρα η οποία χρησιμοποιείται, για να ενώσει την ιθαγένεια της Ωκεανίας μέσω της καθημερινής τελετουργικής πράξης του «Two Minutes Hate», κατά τη διάρκεια της οποίας η εικόνα του Goldstein αμαυρίζεται στα τηλεσκόπια.

Σε ένα μεταχειρισμένο βιβλιοπωλείο, ο Smith ανοίγει ένα κείμενο «χωρίς όνομα ή τίτλο στο εξώφυλλο». Το βιβλίο είναι η θεωρία και η πρακτική του Ολιγαρχικού Κολεκτιβισμού του Emmanuel Goldstein. Ο Orwell εισάγει πλήρεις σελίδες από αυτό το βιβλίο στο κείμενο του 1984, για να προσελκύσει τον αναγνώστη πιο κοντά στον πρωταγωνιστή των ανταρτών και να αποκαλύψει τις πολιτικές φιλοσοφίες και τις κοινωνικές θεωρίες που οδήγησαν στο παρόν.

Αυτό το βιβλίο-μέσα-σε-ένα-βιβλίο χρησιμεύει για να μας βοηθήσει να καταλάβουμε το υπόβαθρο εξηγώντας τη δημιουργία της Ωκεανίας και τα άλλα υπερκράτη, την Ευρασία και την Ανατολική, στην παγκόσμια αναδιοργάνωση μετά τον Β ‘Παγκόσμιο Πόλεμο. Κάθε υπερκράτος έχει μια παρόμοια ιδεολογική δομή, για να μπορέσει να διατηρήσει την συμμόρφωση του πληθυσμού.

«Θέλεις να συμβεί στον άλλον. Δεν σε νοιάζει καθόλου αν υποφέρουν. Το μόνο που σε νοιάζει είναι ο εαυτός σου»

1984

Η πειστικότητα των αποσπασμάτων από το βιβλίο του Goldstein αποκαλύπτει τη σαγηνευτική δύναμη των λέξεων και της γλώσσας. Μία από τις μεγαλύτερες κληρονομιές του 1984 είναι η πληθώρα λέξεων και φράσεων που έχουν περάσει από το «Newspeak» στην καθημερινότητα. Το Big Brother, το σεξουαλικό έγκλημα, το εγκληματικό σκεπτικό και το Room 101 είναι μόνο μια χούφτα από τις πιο κοινές γλωσσικές δημιουργίες που βρέθηκαν στο έργο του Orwell.

Η Τέχνη της Χειραγώγησης

Οι τρόποι με τους οποίους το κράτος μπορεί να χειραγωγεί και να ελέγχει τους πολίτες του είναι βασικά θέματα του 1984. Σε ένα απολυταρχικό σύστημα, οι μεμονωμένες επιλογές και οι τρόποι ζωής γίνονται σε μεγάλο βαθμό οι επιταγές ενός γενικού σώματος διακυβέρνησης.

Ο κυβερνών οργανισμός της Ωκεανίας δείχνει ότι είναι αποφασισμένος να διατηρήσει τη θέση του στην εξουσία εξασθενώντας τις προσωπικές σχέσεις και εξαλείφοντας την εμπιστοσύνη και την αμοιβαιότητα. Ο Orwell εντοπίζει τις ψυχολογικές και φυσικές μεθόδους με τις οποίες το κράτος μπορεί να εξαναγκάσει είτε κρυφά είτε φανερά, να συνθλίψει τα ανθρώπινα συναισθήματα και να σπάσει το πνεύμα ενός ατόμου.

Όπως σχολιάζει η Τζούλια: «Όλοι ομολογούν πάντα. Δεν μπορούν να κάνουν αλλιώς».

Η εμπειρία του Winston Smith μάς αποκαλύπτει το πώς η κρατική συσκευή ενεργεί σε ένα μόνο άτομο κάνοντας τον αναγνώστη όχι μόνο να νιώσει το δικό του πόνο αλλά και την καυτή επιθυμία του να θέλει να αντισταθεί σε αυτό με οποιονδήποτε τρόπο μπορεί.

Photo by Colin Watts on Unsplash

Ένα σύγχρονο μήνυμα

Η αρχική κριτική του 1984 ήταν εξαιρετικά θετική, καθώς αναφερόταν στην πρωτοτυπία του ζοφερού οράματος. Έκτοτε, το κείμενο έχει φτάσει σε ολόκληρο τον κόσμο, έχει μεταφραστεί σε περίπου 65 γλώσσες και μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο με σκηνοθεσία του Michael Radford (1984), με τον John Hurt να παίζει τον ρόλο του Winston Smith.

Η αγωνία και η ανησυχία της δυστοπίας που απεικονίζεται στο 1984 είναι ο κίνδυνος να επιτρέψουμε σε όσους μας κυβερνούν να αποκτήσουν πολύ έλεγχο. Σε μια παγκοσμιοποιημένη σύγχρονη εποχή μαζικής παρακολούθησης, που αυτοί που παρακολουθούνται με χαρά συναινούν στα προσωπικά δεδομένα που δίνουν και στην στέρηση ατομικής ελευθερίας, η προειδοποίηση του Orwell έχει περισσότερο νόημα από ποτέ.

Σήμερα υπάρχουν άνθρωποι που λατρεύουν τον Big Brother αλλά υπάρχουν και κράτη στα οποία θεωρείται «απαγορευμένο» για το ριζοσπαστικό περιεχόμενό του.

Λογοτεχνία Δυστοπίας πριν το 1984  

~ 380 π. Χ.  η Αλληγορία του Σπηλαίου: στην Πολιτεία του Πλάτωνα

1516 Ουτοπία: στο πρώτο βιβλίο περιγράφεται μία ιδανική κοινωνία και στο δεύτερο το αντίθετό της – μια δυστοπία. Sir Thomas More, Άγγλος Ανθρωπολόγος.

1924 Εμείς: περιγράφει το ένα Κράτος όπου οι άνθρωποι ζουν για το συλλογικό καλό με αριθμούς αντί για ονόματα και η ψυχή είναι νόσος. Yevgeny Zamyatin, Ρώσος συγγραφέας.

1932 Θαυμαστός Καινούριος Κόσμος: η ατομικότητα έχει καταργηθεί και όλοι οι άνθρωποι είναι «τυποποιημένοι» σαν εργοστασιακά προϊόντα. Aldous Huxley, Άγγλος συγγραφέας.

Λογοτεχνία Δυστοπίας μετά το 1984  

1953 Fahrenheit 451: η θερμοκρασία στην οποία το χαρτί του βιβλίου παίρνει φωτιά και καίει…, επίσης γνωστή ως θερμοκρασία αυτόματης ανάφλεξης. Ray Bradbury, Αμερικανός μυθιστοριογράφος

1962 Κουρδιστό Πορτοκάλι: ένας κόσμος βίας. Anthony Burgess, Άγγλος μυθιστοριογράφος.  

1985 The Handmaid’s Tale: Μία κοινωνία η οποία κυβερνάται από ένα απολυταρχικό θρησκευτικό καθεστώς. Margaret Atwood, Καναδή συγγραφέας.

1999 The Blindness: Η θέληση του ανθρώπου για επιβίωση από όλες τις πιθανότητες κατά τη διάρκεια μιας επιδημίας. Jose Saramago, Πορτογάλος συγγραφέας, Βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας.

2018 The Road: (Βραβείο Pulitzer) Συμπόνια για σε έναν κόσμο που είναι όλο και πιο ανταγωνιστικός και ατομικιστικός. Cormac Mccarthy, Αμερικανός μυθιστοριογράφος και συγγραφέας.  

Προσωπική μου επιλογή είναι το Εμείς του Yevgeny Zamyatin, αν το βρείτε και αν είστε φίλοι του είδους, διαβάστε το.

Φυσικά υπάρχουν και άλλα βιβλία για τους φίλους του είδους, απλώς ανέφερα αυτά που έχω στη λίστα μου.

«O άνθρωπος είναι σαν ένα μυθιστόρημα: μέχρι την τελευταία σελίδα δεν ξέρετε πώς θα τελειώσει. Διαφορετικά, δεν θα άξιζε καν να το διαβάζετε»

Εμείς ~ Yevgeny Zamyatin

Επιμέλεια άρθρου: Ευγενία Κελαράκου

Πηγές:

Wikipedia

Βιβλιογραφία: Orwell, G. (1983). The Complete Novels, New York: Penguin Group.

The Literature Book. New York: Penguin Group. (2016).

Life Coach, Λάτρης της Επιστημονικής (και όχι μόνο) Φαντασίας. Όλα αλλάζουν όταν αλλάζει ο τρόπος που σκέφτεσαι. Τι συναρπαστική εποχή για να ζεις!