The Go master!

GO ένα μοναδικό παιχνίδι δεξιοτήτων και στρατηγικής με απλούς κανόνες και ατέλειωτες πιθανότητες

Η ιστορία του GO μετράει περίπου 3-4.000 χρόνια ύπαρξης και οι κανόνες του έχουν παραμείνει ουσιαστικά αμετάβλητοι. Το παιχνίδι προήλθε πιθανότατα από την Κίνα και εικάζεται ότι το μέλλον του Θιβέτ κρίθηκε κάποτε σε ένα συμβούλιο, όταν ο βουδιστικός ηγέτης αρνήθηκε να πάει σε μάχη. Αντ ‘ αυτού προκάλεσε τον πορθητή σε ένα παιχνίδι Go. Άλλες φήμες λένε ότι δημιουργήθηκε από τον Αυτοκράτορα Yao, για να βοηθήσει τον γιο του να αποκτήσει ενισχυμένες δεξιότητες.

Στην Άπω Ανατολή, από όπου προέρχεται, το GO είναι εξαιρετικά δημοφιλές και το ενδιαφέρον για το παιχνίδι αυξάνεται σταθερά στην Ευρώπη και την Αμερική. Όπως και το Σκάκι, το GO είναι ένα παιχνίδι δεξιοτήτων – έχει περιγραφεί σαν τέσσερα παιχνίδια σκακιού που παίζονται ταυτόχρονα στο ίδιο ταμπλό – αλλά διαφέρει από το Σκάκι με πολλούς τρόπους.

Οι κανόνες του GO είναι πολύ απλοί και παρόλα αυτά, όπως και το Σκάκι, αποτελεί πρόκληση για τις αναλυτικές ικανότητες των παικτών καθώς υπάρχει έντονη διαίσθηση στο Go. Για παράδειγμα, ενώ το σκάκι έχει μόνο 20 πιθανές εναρκτήριες κινήσεις, το GO έχει 361. Και μετά την πρώτη κίνηση, οι πιθανότητες κατά τη διάρκεια της παρτίδας φτάνουν μέχρι και 128.960 κινήσεις!

Στην Κίνα κατά τη διάρκεια της δυναστείας των Χαν (206 π. Χ. – Δ.Δ. 220), το GO θεωρήθηκε ως ένα χόμπι για τους τζογαδόρους και τους αργόσχολους. Στην Κίνα είναι γνωστό ως Wei Qi, που σημαίνει παιχνίδι περικύκλωσης. Καθώς υπάρχουν αναφορές από τον Κομφούκιο (500 π. Χ.), ξεκίνησε να κατατάσσεται μεταξύ των «τεσσάρων τεχνών» στις οποίες οι ευγενείς επρόκειτο να είναι ικανοί.

Στην Ιαπωνία, από τον 8ο αιώνα και μετά, το GO έγινε η επιδίωξη των πολεμιστών και της αριστοκρατίας. Από το 1600 δημιουργήθηκαν 4 σχολές GO που χρηματοδοτούνταν από την Δυναστεία των EDO. Σημαντικότερη σχολή ήταν του Honinbo, με Master τον Shusai. Στο τέλος της δυναστείας η χρηματοδότηση σταμάτησε, αλλά κάποιες σχολές συνέχισαν να λειτουργούν, μεταξύ αυτών και του Honinbo. Σήμερα, το παιχνίδι είναι πλούσιο σε λαϊκή παράδοση και άφθονες ιστορίες γύρω από το ταμπλό.

Για παράδειγμα, το 1835 σε αυτό που έγινε γνωστό ως το «παιχνίδι του αίματος», η διαφωνία μεταξύ του αντιπάλου και του Master οδήγησε έναν προβληματισμένο μαθητή να προκαλέσει την οργή του δασκάλου του. Ο αγώνας κράτησε πάνω από μία εβδομάδα και διέλυσε την υγεία του νεαρού. Έφτασε στο σημείο να φτύσει αίμα στο ταμπλό, ενώ έχανε, και πέθανε δύο μήνες αργότερα. Πάνω σε αυτή την παρτίδα συμφώνησαν να παίξουν και οι Χονίνμπο Σουσάι & Γκο Σειγκέν. Το παιχνίδι κράτησε 6 μήνες.

To GO έχει ιδιαίτερη αφηγηματικότητα και ίσως κανένα βιβλίο δεν μπορεί να το πλησιάσει καλύτερα από το χρονικό του Yasunari Kawabata, όπως περιγράφει ένα βασικό αγώνα του 1938. Το «Meijin» («Ο Δάσκαλος του Go») είναι επίσης το μοναδικό από τα μυθιστορήματά του που πιστεύεται ότι ο συγγραφέας ολοκλήρωσε. Η μάχη αυτού του παιχνιδιού έληξε ακριβώς πριν από 81 χρόνια.

Πώς παίζεται

Το GO είναι ένα επιτραπέζιο παιχνίδι. Το ταμπλό αποτελείται από 19 επί 19 τετράγωνα και μπορεί να θεωρηθεί ως περιοχή που θα μοιραστεί μεταξύ των δύο παικτών. Ο ένας παίκτης έχει τα μαύρα κομμάτια, που ονομάζονται πέτρες, και ο άλλος τα λευκά. Το παιχνίδι ξεκινά με το ταμπλό κενό και οι παίκτες παίζουν εναλλάξ και τοποθετούν μια πέτρα, όταν είναι η σειρά τους σε ένα κενό σημείο. Το μαύρο παίζει πρώτα και οι πέτρες τοποθετούνται στις διασταυρώσεις των γραμμών και όχι στα τετράγωνα. Μόλις τοποθετηθεί μία πέτρα, δεν μετακινείται. Παρόλα αυτά, μπορεί να περικυκλωθεί και να συλληφθεί, οπότε απομακρύνεται από το ταμπλό ως αιχμάλωτος.

Οι παίκτες συνήθως εκδηλώνουν την περιοχή στην οποία θέλουν να επικρατήσουν. Ωστόσο, οι αγώνες μεταξύ ομάδων εχθρών από πέτρες προκαλούν ενθουσιασμό στο παιχνίδι και μπορούν να οδηγήσουν σε δραματικές ανταλλαγές εδάφους. Στο τέλος του παιχνιδιού οι παίκτες μετρούν ένα σημείο για κάθε κενή διασταύρωση στο δικό τους έδαφος και ένα σημείο για κάθε πέτρα που έχουν καταλάβει. Αυτός που έχει το μεγαλύτερο σύνολο είναι ο νικητής.

Τι το κάνει τόσο σημαντικό όμως;

Η καταγραφή των πετρών είναι σίγουρα ένας τρόπος απόκτησης εδάφους, αλλά μία από τις λεπτές αποχρώσεις του GO είναι ότι η επιθετικότητα δεν αποδίδει πάντα. Οι στρατηγικές και τακτικές δυνατότητες του παιχνιδιού είναι ατελείωτες παρέχοντας μια πρόκληση και απόλαυση στους παίκτες σε κάθε επίπεδο. Οι προσωπικότητες των παικτών εμφανίζονται με μεγάλη σαφήνεια στο Go. Το παιχνίδι αντικατοπτρίζει τις ικανότητες των παικτών στην εξισορρόπηση της επίθεσης και της άμυνας, καθιστώντας τις πέτρες να λειτουργούν αποτελεσματικά, παραμένοντας ευέλικτες στις μεταβαλλόμενες καταστάσεις, στο χρονοδιάγραμμα, αναλύοντας με ακρίβεια και αναγνωρίζοντας τις δυνάμεις και τις αδυναμίες του αντιπάλου. Με λίγα λόγια, το GO είναι ένα παιχνίδι που είναι αδύνατο να ξεπεραστεί.

Είναι ένα εξαιρετικά εγκεφαλικό παιχνίδι πρόκλησης και στρατηγικής. Ενώ οι κανόνες του είναι πολύ απλοί, ακόμη δεν έχει βρεθεί ο υπολογιστής που θα νικήσει τον άνθρωπο. Πέραν αυτού όμως το GO:

Δίνει έδαφος για ανάπτυξη της διαίσθησης και του πειραματισμού. Έχει κοινές συνδέσεις με την στρατιωτική στρατηγική και πολεμική τεχνική. Όπως και το Σκάκι, έχει τις στρατηγικές και τις τακτικές έναρξης, αλλά οι παίκτες μπορούν να γίνουν αρκετά δυνατοί γνωρίζοντας μόνο λίγα βασικά μοτίβα. Παίζεται επί ίσοις όροις, όσες δεξιότητες και δυνάμεις και εάν έχει ο αντίπαλος. Κάθε παρτίδα έχει τον δικό της χαρακτήρα, δεν υπάρχουν μιμήσεις και δεν συγκρίνεται με άλλη παρτίδα. Εφόσον ο νικητής πρέπει να έχει μεγαλύτερη περιοχή στη διάθεσή του για να νικήσει, δεν έχει πολλές κινήσεις. Στην ουσία το αποτέλεσμα έχει να κάνει με τις ισορροπίες μέχρι τέλους.

Έγινε το επίκεντρο για την επίτευξη της απόλυτης τεχνητής νοημοσύνης, καθώς κανένας υπολογιστής δεν μπορούσε να κερδίσει τον άνθρωπο. Το 2015 ο Cho Chikun, ένας εξαιρετικά σεβαστός Master του GO, κέρδισε δύο παιχνίδια σε ένα από τους καλύτερους τρεις αγώνες με το DeepZenGo, έναν υπολογιστή τεχνητής νοημοσύνης (AI) που αναπτύχθηκε στην Ιαπωνία. Σαν παιδί θαύμα, ο Cho που ήταν μαθητής του Kitani, με τη νίκη του έδωσε μεγάλη ανακούφιση στην κοινότητα των GO.

Σε μια κίνηση έκπληξη τον Μάρτιο του 2016, το AlphaGO AI της Google DeepMind κέρδισε τα τέσσερα από τα πέντε παιχνίδια εναντίον του Lee Sedol – που είναι ίσως ο καλύτερος εν ζωή παίκτης – και ισοβάθμισε τη νίκη του Cho κατά κάποιο τρόπο.

«Ένιωσα σαν να έπαιζα με έναν άνθρωπο, γιατί το DeepZenGO έχει τόσο ισχυρά όσο και αδύνατα σημεία», δήλωσε ο Cho μετά τη συνάντηση.

Ακριβώς όπως οι καινοτομίες του Kitani και των μαθητών του δίνουν νέο αέρα στο παιχνίδι στη δεκαετία του ’30, έτσι και η πρόοδος στην AI παρουσιάζει νέες δυνατότητες σήμερα.

Στο δεύτερο παιχνίδι του εναντίον του Lee, το AlphaGO AI άφησε έκπληκτους τους παρατηρητές με μια λαμπρή κίνηση που, με δική του εκτίμηση, κανένας άνθρωπος δεν θα είχε επιλέξει. Ο Lee έμεινε στην κυριολεξία με το στόμα ανοιχτό: έπρεπε να φύγει από το δωμάτιο – και συνέχισε να χάνει το παιχνίδι. Η εκδίκηση ήρθε με τη μορφή της κίνησης 78 του Lee στο τέταρτο παιχνίδι, που τώρα είναι γνωστό ως «Άγγιγμα του Θεού», το οποίο κλιμάκωσε το AlphaGo. Το μηχάνημα έκανε μια σειρά ακανόνιστων κινήσεων πριν να παραιτηθεί παρέχοντας στον Lee τη μοναδική νίκη του σε αυτή τη σειρά.

Με τέτοια συναρπαστική πρόοδο, οι επαγγελματίες που έχουν αντιμετωπίσει την AI λένε ότι η εμπειρία άνοιξε τα μάτια τους σε νέα είδη παιχνιδιού θέτοντας το ερώτημα: Τι θα μπορούσε να γίνει μετά;

81 χρόνια μετά είναι συναρπαστικό να αναλογιστούμε ποιο είναι το μέλλον για το GO – ένα παιχνίδι που βρίσκεται στο επίκεντρο του ανθρώπινου δράματος και έχει γίνει πλέον ένα φόρουμ για τη δοκιμή της Τεχνητής Νοημοσύνης.

Όπως και στο GO, οι δυνατότητες είναι αμέτρητες.

Επιμέλεια κειμένου: Ευγενία Κελαράκου

Δικτυογραφία:

exploration game heart master go

https://www.britgo.org/intro/intro1.html

GO-Wikipedia

Google DeepMind: Ground-breaking AlphaGO masters the game of Go

Εικονογραφία:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c9/Game_of_the_Century_-_Honinbo_Shusai_%28W%29_vs_Go_Seigen_%28B%29_-_BW.svg

https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4446080

https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=15223468

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Master_of_Go#/media/File:MasterOfGo.jpg

Βασιλική Παπαδάτου

NLP, Time Line Therapy & Hypnosis Practitioner, μαθήτρια Φιλοσοφίας, Ψυχολογίας και του Coaching. Σκοπός μου είναι να βοηθάω τους ανθρώπους να επιτυγχάνουν θετικές αλλαγές που διαρκούν, στον εαυτό τους και στην συμπεριφορά τους, έτσι ώστε να μπορούν να αισθάνονται καλύτερα και να απολαμβάνουν περισσότερο την καθημερινότητά τους. Ξεκίνησα να γράφω άρθρα για το Your e-articles για θέματα αυτοβελτίωσης που υποστηρίζονται επιστημονικά. Fun του Challenge the Status Quo. Αγαπημένο Quote: Σταμάτα να σκέφτεσαι όσα δεν μπορείς να κάνεις και ξεκίνα να γράφεις γι’αυτά που μπορείς. Μετά βρες τον τρόπο να τα κάνεις πραγματικότητα.