Συνέντευξη με τον Γιώργο Κυριάκο: «Κίτρινο προς κόκκινο, όχι πορτοκαλί όμως»

Συνθέτης της νεότερης φουρνιάς Ελλήνων δημιουργών. Η μουσική του χαρακτηρίζεται από έντονο παλμό και εκφραστική καινοτομία. Έλαβε θετικά σχόλια για την πρωτότυπη ιδέα που υλοποίησε με τις 3 Εποχές. Εκεί, ένωσε τη μουσική του με τους στίχους των Μάνου Ελευθερίου, Λίνας Δημοπούλου και Νίκου Μωραΐτη πλέκοντας ένα πολυσύνθετο μουσικό εγχείρημα για τις φωνές των ηθοποιών Νένας Μεντή, Θοδωρή Αντωνιάδη και Μαρίνας Καλογήρου. Τις τελευταίες μέρες  εντυπωσίασε με το νέο του τραγούδι σε στίχους Ελεάνας Βραχάλη και ερμηνεία Αναστάσιου Ράμμου, τη Μετακίνηση 6. Σήμερα, φιλοξενώ στο your e-articles τον Γιώργο Κυριάκο.

– Πώς ήταν τα παιδικά σου χρόνια;

Πολύχρωμα και ανοιχτά μα πάντα τα ζούσα με ένα δικό μου μπλε φίλτρο.

-Υπάρχει κάποιο γεγονός που αποτελεί ισχυρή ανάμνηση;

Νομίζω το έχω ξαναπεί αλλά αυτή είναι η ισχυρότερη! Είμαι παιδί γύρω στα τέλη των 90’s. Χειμώνας, Παρασκευή βράδυ και βλέπουμε ταινία στην τηλεόραση με γονείς και αδέλφια. Τρώμε απ’ έξω, με παίρνει ο ύπνος στον καναπέ αλλά ως διά μαγείας το πρωί ξυπνάω στο κρεβάτι μου.

-Ποια είναι η πρώτη φορά που ήρθες σε επαφή με τη μουσική;

 Από πολύ νωρίς δεν μπορώ να θυμηθώ ακριβώς.

-Η επίδρασή της στη ζωή σου;

Η μουσική είναι βιολογική ανάγκη για μένα.

-Πότε κατάλαβες ότι θα ασχοληθείς αποκλειστικά με τη μουσική;

Γύρω στα 14. Όταν συνειδητοποίησα ότι γράφω μουσική.

 -Οι μουσικές σπουδές σου;

Μουσική τεχνολογία, ηχοληψία, και ανώτατες μουσικές σπουδές και πιάνο.

 -Τα ακούσματα που σε διαμόρφωσαν;

Τα πρώτα ακούσματα από το σπίτι ήταν κυρίως παραδοσιακά. Αργότερα προχώρησα στην pop από επιλογή. Στην συνέχεια Ροκ και αυτή την περίοδο όλα αυτά μέσα σε ένα μίξερ.

-Οι καλλιτέχνες που αποτελούν επιρροή;

Η πρώτη επιρροή ήταν η συνθήκη που έχει δημιουργήσει ο Μιχάλης Χατζηγιάννης που είναι κάτι Pop αλλά όχι hardcore Pop. Μετά γνώρισα το έντεχνο που μου πήρε αρκετά. Πλέον περνάω την φάση που οι επιρροές μου ανήκουν κυρίως στην British Pop μουσική.

 -Πότε γράφεται ένα μεγάλο τραγούδι;

 Όταν είναι έτοιμο να αποτυπωθεί.

 -Τι είναι η έμπνευση;

Επιφοίτηση για κάποιους, εξορκισμός για άλλους ή και τα δύο κάποιες φορές.

 -Αν θα επέλεγες να γράψεις τραγούδι σε μια μεγάλη φωνή που δε βρίσκεται στη ζωή ποια θα ήθελες να είναι;

 Δεν το έχω σκεφτεί.

 -Το 2017 κυκλοφόρησε ένα καινοτόμο μουσικό εγχείρημα σε δική σου μουσική, ο Τρεις Εποχές. Πώς αισθάνεσαι σήμερα για αυτή την απόπειρα;

Συνειδητοποίησα ότι όταν έχεις επιμονή πάντα κερδίζεις αυτό που θες. Μετά από 3 χρόνια έχω διακρίνει εκατομμύρια πράγματα που θα έκανα διαφορετικά ωστόσο μπορώ πλέον να εκτιμήσω το καλό timing που είχε αυτή η δουλειά.

-Ήταν ρίσκο να συνεργαστείς με τρεις σπάνιους στιχουργούς και τρεις άξιους ηθοποιούς;

Καθόλου, ως κατόρθωμα θα το χαρακτήριζα.

 -Ποια ήταν τα εναύσματα και τι ανάγκες σου κάλυψε ο δίσκος;

 Να πραγματοποιήσω μια ιδέα που αν την σκεφτόταν κάποιος άλλος θα του φάνταζε απίθανη.

 -Εξήγησέ μου την απουσία της μίας εποχής;

Λείπει το καλοκαίρι. Πάντα όμως στη διάρκεια της ζωής μας για μια απουσία δε μιλάμε;

-Πριν μερικές μέρες κυκλοφόρησε η Μετακίνηση 6 σε στίχους της Ελεάνας Βραχάλη και ερμηνεία του Αναστάσιου Ράμμου. Το τραγούδι έγινε viral. Που το αποδίδεις;

Στην ικανότητα της Ελεάνας να αποτυπώνει το τώρα με συναίσθημα και λογική σε ερωτικό και κοινωνικό επίπεδο. Στην εμπιστοσύνη της Panic στον αρκετά τρελό Ράμμο και στις διαταραχές μου.

 -Με ποια διαδικασία γράφτηκε το τραγούδι;

Αρχικά γράφτηκε ο στίχος, τον έλαβα από την Ελεάνα ύστερα από μια μεγάλη και βαθιά συζήτησά μας. Σε λίγη ώρα είχα γράψει την μουσική, το άκουσε ο Αναστάσιος και σε 3 μέρες κυκλοφόρησε.

 -Πώς αντιλαμβάνεσαι τη σημερινή μουσική πραγματικότητα;

Είναι παγίδα να μιλάμε για θέματα που διαδραματίζονται αυτή την στιγμή. Ωστόσο αισθάνομαι ότι η ιστορία επαναλαμβάνεται.

 -Την κατάσταση στη δισκογραφία;

Πρέπει να κάνει κάποιος google search για να μάθει τι ήταν η δισκογραφία πριν εξαφανιστεί.

 -Έχεις κοινωνικές ανησυχίες;

Κυρίως. Και αυτό με κλείνει περισσότερο μέσα.

 -Πώς κρίνεις την κοινωνική και οικονομική κατάσταση της χώρας;

Σύγχρονη παρακμή…

 -Πόσο έχει επηρεάσει την ζωή ενός μουσικού;

Δεν την έχει επηρεάσει καθόλου αν ορίσουμε ότι ο μουσικός είναι χόμπι και όχι επάγγελμα.

 -Σε τι κατάσταση βρίσκονται οι καλλιτέχνες την περίοδο του κορωνοϊού;

Προχτές ένας συνεργάτης μου πούλησε τη κιθάρα του για να πληρώσει το ενοίκιο. Ωστόσο συνεχίζει να τρέφεται με ιδέες για νέα τραγούδια.

 -Πώς κρίνεις τη στάση της κυβέρνησης στους ανθρώπους της μουσικής αυτή τη δύσκολη περίοδο;

Για να κριθεί μια στάση θα πρέπει να υπάρχει πρώτα. Η στάση της κυβέρνησης είναι να μην κρατάει στάση.

 -Ο δίσκος που ακούς τις πιο προσωπικές σου στιγμές;

Το ok computer από τους Radiohead, το lights από Archive αλλά κυρίως φτιάχνω συλλογές.

-Η αγαπημένη σου ταινία;

Perfect Sense.

 -Το αγαπημένο σου βιβλίο;

Enders game.

 -Πιστεύεις στον Θεό;

Για να φτάσεις σε αυτή την απάντηση που θεωρείται το Ω σε κάθε συζήτηση, πρέπει να ξεκινήσεις από το A που είναι το αν πιστεύεις στον άνθρωπο.

 -Πώς λειτουργείς όταν ερωτεύεσαι;

Δεν λειτουργώ αν δεν ερωτεύομαι.

 -Τι είναι η ευτυχία;

 Κίτρινο προς κόκκινο, όχι πορτοκαλί όμως.

-Τι άνθρωπος είναι ο Γιώργος Κυριάκος;

 Να απαντήσει κάποιος που είναι έξω από τον χορό.

 -Ποιο είναι το προσωπικό σου καταφύγιο;

 Οποιοδήποτε μέρος έχω χώρο για σκέψη.

 -Ο μεγάλος σου φόβος;

Μην μείνω για πάντα παρατηρητής.

-Το μεγάλο σου πλεονέκτημα;

 Συναισθάνομαι.

-Το μεγάλο σου μειονέκτημα;

Συναισθάνομαι.

-Το λάθος που δε θα συγχωρήσεις ποτέ στον εαυτό σου;

Η στιγμή που σκέφτομαι ότι τώρα θέλω να πράξω κάτι αλλά καταλήγω να μην προχωρήσω από φόβο.

 -Αν μπορούσες να γυρίσεις τον χρόνο πίσω υπάρχει κάτι που θα άλλαζες;

Θα πήγαινα στην χρονική στιγμή που ξεκίνησε η επιδημία της ατομιστικής συμπεριφοράς ψάχνοντας για το εμβόλιο. Στη σύγχρονη εποχή τουλάχιστον.

-Ετοιμάζεις κάτι αυτή την περίοδο;

Κάθε βράδυ δημιουργώ νέο concept και το επόμενο πρωί το γκρεμίζω. Μόλις σταθεροποιηθώ θα επανέλθω.

-Ποια είναι τα όνειρά σου για το μέλλον;

Μουσική και μουσική.

-Τι σου έρχεται στο μυαλό όταν λες τα παρακάτω ονόματα:

Μάνος Ελευθερίου: χειμώνας, συναίσθηση, χακί

Θοδωρής Αντωνιάδης: καλός φίλος από κακό ατύχημα, σκούρο καφέ

Νίκος Μωραΐτης: η αρχή, ευγνωμοσύνη κίτρινο

 Νένα Μεντή: εμπιστοσύνη, αλήθεια, μπλε

Λίνα Δημοπούλου: άνθρωπος, δύναμη, κόκκινο

Μαρίνα Καλογήρου: αερικό, ερωτισμός, κόκκινο

Παυλίνα Βουλγαράκη: χάος, σύνδεση, μωβ

Ελεάνα Βραχάλη: ευαισθησία, παρατήρηση, καφέ

 -Τι σου έρχεται στο μυαλό όταν λες το όνομα Γιώργος Κυριάκος;

Είναι αρκετά θολό ακόμα.

-Γιώργο σε ευχαριστώ πολύ για την επικοινωνία μας

Και εγώ σε ευχαριστώ.

Συνέντευξη στον Χρήστο Ηλιόπουλο

Αποτυχημένος φοιτητής Κοινωνικής Θεολογίας του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Αποτυχημένος φοιτητής Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας του Παντείου Πανεπιστημίου Αθηνών. Ερασιτέχνης ραδιοφωνικός παραγωγός και αρθρογράφος. Συλλέκτης βινυλίων, κόμικς και βιβλίων. Λάτρης της ινδικής κουζίνας και του κόκκινου κρασιού. Με το γράψιμο έχω μια ιδιαίτερη σχέση. Όταν γράφω θέλω η σκέψη που ξεκινάει από εμένα να ολοκληρώνεται από τον αναγνώστη...