Συνέντευξη με τον Δημήτρη Σίντο: «Η μουσική είναι το φίλτρο μέσα από το οποίο κατανοώ τον κόσμο»

Γεννήθηκε στο Βώλακα Δράμας. Από μικρό παιδί ανακάλυψε την αγάπη του για τη μουσική στην οποία αφοσιώθηκε ως σήμερα. Είναι ικανός οργανοπαίχτης εγχόρδων παίζοντας εξαιρετικά λαούτο. Φέτος, κυκλοφόρησε ο δεύτερος δίσκος του, η Κόκκινη Κλωστή, όπου και συναντήθηκε με την ερμηνεύτρια Ανατολή Μαργιόλα. Σήμερα, φιλοξενώ στο Your e-articles τον Δημήτρη Σίντο.

-Γεννήθηκες στη Δράμα. Τι θυμάσαι από τα παιδικά σου χρόνια;

Γεννήθηκα στον Βώλακα της Δράμας, ένα απομακρυσμένο χωριό στους πρόποδες του Φαλακρού. Ο τόπος είχε πλούσια μουσική παράδοση. Άρχισα από μικρή ηλικία να παίρνω μέρος στα μουσικά δρώμενα του χωριού. Οι φωνές των γυναικών με την ιδιαίτερη διφωνία της περιοχής, η ελευθερία της φύσης, το χωριό ως τόπος ανεξάντλητης εξερεύνησης είναι οι πιο έντονες μνήμες από τα παιδικά μου χρόνια.

-Πότε ξεκίνησες να ασχολείσαι με τη μουσική; Τι αποτέλεσε ερέθισμα;

Ήμουν τριών χρονών όταν η μαμά μου μου αγόρασε ένα παιδικό ακορντεόν αφού της το ζητούσα επίμονα για καιρό. Το σημαντικότερο μουσικό ερέθισμα ήταν η φωνή της μαμάς μου που τραγουδούσε κάθε μέρα στο σπίτι.

-Τι σημαίνει για εσένα;

Η μουσική είναι το φίλτρο μέσα από το οποίο κατανοώ τον κόσμο. Και αν με τα λόγια δυσκολεύομαι, μόνο μέσα από αυτήν μπορώ να εκφραστώ.

-Τι είναι αυτό που σε κέντρισε στα έγχορδα μουσικά όργανα;

Αυτό που μου κέντριζε πάντα το ενδιαφέρον ήταν ένας συγκεκριμένος ρόλος μέσα στην ορχήστρα. Ο ρόλος που δένει και κρατάει το ρυθμό και την αρμονία. Κατά καιρούς παίζω διαφορετικά όργανα για να επιτελέσω αυτόν το ρόλο όπως κοντραμπάσο, λαούτο, πιάνο και κιθάρα.

-Ποιες είναι οι μουσικές σπουδές σου;

Ο πρώτος μου δάσκαλος και ο πλέον σημαντικός ήταν ο Δημήτρης Νάλκος. Σε μια εποχή που η πρόσβαση σε μουσικό υλικό ήταν σχεδόν αδύνατη, τουλάχιστον στις γεωγραφικές μου συντεταγμένες, αυτός μου άνοιξε έναν ορίζοντα. Μου έμαθε να διαβάζω και να γράφω μουσική. Ακολούθησαν μαθήματα κλασικού πιάνου και ανώτερων θεωρητικών. Φέτος ξεκίνησα σπουδές στο Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, με ειδίκευση στην Ποιητική δηλαδή τη μελοποιία στην παραδοσιακή μουσική. Είναι μια ιδιαίτερη κατεύθυνση σπουδών σε μια ιδιαίτερη σχολή. Κάνω το εφηβικό μου όνειρο πραγματικότητα.

-Τα ακούσματα που σε καθόρισαν;

Οι μουσικές και τα παραδοσιακά όργανα του τόπου μου. Ο Keith Jarrett, ο Μάνος Χατζιδάκις, ο Μίκης Θεοδωράκης, οι αδερφοί Κατσιμίχα, η Ελένη Βιτάλη, η Χαρούλα Αλεξίου και πολλοί άλλοι.

-Οι καλλιτέχνες που αποτελούν επιρροή;

O Γιάννης Σπάθας, ο Σταύρος Λάντσιας, o Δημήτρης Παπαδημητρίου, o Μανώλης Πάππος, ο Γιώργος Μεράντζας, o Sting, ο Γιώργος Μανωλάκης, ο Haig Yazdjian, ο Σωκράτης Σινόπουλος και ο Νίκος Σιδηροκαστρίτης είναι καλλιτέχνες που ακούω επίμονα στη διάρκεια του χρόνου.

-Ο δίσκος που ακούς τις πιο προσωπικές σου στιγμές;

Keith Jarrett, KölnConcert

-Πώς προέκυψαν οι Εμπειροτέχνες; Πώς αναλογίζεσαι τα χρόνια που συνεργάζεστε;

Οι Εμπειροτέχνες δημιουργήθηκαν στη Δράμα από μια ομάδα φίλων που με τα χρόνια έγιναν οικογένεια. Το σημείο αφετηρίας ήταν το Μουσικό Σχολείο Δράμας στο οποίο βρεθήκαμε όλοι ως καθηγητές παραδοσιακών οργάνων. Ήταν σπουδή για μένα αυτό το σχήμα. Ο δίσκος των Εμπειροτεχνών δέχτηκε ένθερμη υποδοχή και επίσης ήταν η αφορμή για να ασχοληθώ επαγγελματικά με την ηχοληψία και την παραγωγή.

-Πρόσφατα κυκλοφόρησε η Κόκκινη Κλωστή, σε ερμηνεία Ανατολής Μαργιόλα. Πώς προέκυψε αυτή η συνεργασία;

Με την Ανατολή γνωριζόμαστε εδώ και σχεδόν είκοσι χρόνια. Η συνεργασία μας ξεκίνησε στα μέρη μας, στη Δράμα και στην Καβάλα, πολύ πριν βρεθούμε στην Αθήνα. Είχε εκφράσει την επιθυμία να πει τραγούδια μου και περιμέναμε και οι δυο το πλήρωμα του χρόνου.

-Τι σου γέννησε η φωνή της Ανατολής και έγραψες για αυτήν;

Η Ανατολή αυτά που λέει τα εννοεί. Η φωνή της έχει μια χαρακιά. Ήθελα αυτός ο δίσκος να γραφτεί ζωντανά με όλη την ορχήστρα, εγχείρημα με μεγάλο τεχνικό ρίσκο που λίγοι τραγουδιστές θα αναλάμβαναν. Η Ανατολή το έφερε εις πέρας επηρεάζοντας καθοριστικά το τι νιώθαμε όλοι τη στιγμή που παίζαμε.  

-Πότε γράφεται ένα μεγάλο τραγούδι;

Δεν έχω ιδέα. Μόνο ιστορίες έχω ακούσει για κάποια μεγάλα τραγούδια.

-Πώς κρίνεις το τοπίο στη σημερινή ελληνική μουσική πραγματικότητα;

Όσον αφορά το δημιουργικό κομμάτι πιστεύω πως υπάρχουν πάρα πολλοί αξιόλογοι νέοι δημιουργοί και νέοι τραγουδιστές. Σίγουρα, η οικονομική κρίση άλλαξε τους όρους της μουσικής βιομηχανίας. Αυτή είναι όμως η εποχή μας και με αυτήν θα αναμετρηθούμε.

-Τι δυσκολίες βίωσες ο ίδιος μέχρι τώρα;

Οι δουλειές μας ήταν ως επί το πλείστον ανεξάρτητες παραγωγές. Κι αυτό ήταν μια οικονομική δυσκολία αλλά από την άλλη μας ανάγκασε, όχι μόνο εμένα αλλά γενικά τις ομάδες μας, να τεντώσουμε τον εαυτό μας στα όρια των δυνατοτήτων μας. Να αναλάβουμε πολλαπλούς ρόλους και να αναπτυχθούμε.

-Σε τι βαθμό έχει επηρεάσει ο κορωνοϊός τη ζωή και την καθημερινότητα ενός μουσικού;

Από τον περασμένο Φλεβάρη η πανδημία επηρέασε ολοκληρωτικά το εργασιακό κομμάτι. Το δημιουργικό πάλλεται και αναζωπυρώνεται με τέτοιες αφορμές. Αυτό όμως, δεν αναιρεί το γεγονός ότι η μουσική είναι επάγγελμα και θα έπρεπε να υπάρξει κρατική μέριμνα για όλους τους επαγγελματίες στο θέαμα και ακρόαμα.

-Πώς κρίνεις τη στάση της πολιτείας προς τους καλλιτέχνες;

Δεν έχουμε ξανανιώσει έτσι. Είναι κάτι πρωτόγνωρο. Κανένας δεν περίμενε αυτή την αδιαφορία. Ήμασταν εκεί στις διαμαρτυρίες των καλλιτεχνών και θα είμαστε και στις επόμενες.

-Έχεις κοινωνικές ανησυχίες;

Αλίμονο αν ένας μουσικός δεν είναι ανήσυχος με αυτά που συμβαίνουν γύρω του. Και για να μην κρυβόμαστε και εγώ βράζω μέσα μου.

-Τι άνθρωπος είναι ο Δημήτρης Σίντος;

Ένας κανονικός άνθρωπος.

-Ποιο είναι το προσωπικό σου καταφύγιο;

Οι παρέες. Ούτε η ζωή ούτε η μουσική έχει νόημα έξω από αυτές. Η παρέα των Koumpar Band, με καπετάνιο τον Κωνσταντίνο Πλούσιο, η παρέα του Γιώργου Μεράντζα και η παρέα στη Βόρεια Ελλάδα που ξέρει τι θα πει καρσιλαμάς. Ανυπομονώ να ξαναβρεθούμε σώοι και υγιείς και το γλέντι να κρατήσει.

-Ετοιμάζεις κάτι αυτή την περίοδο

Στα τέλη του Νοέμβρη κυκλοφορεί ο δίσκος του Γιώργου Μεράντζα που ηχογραφήσαμε στα Τζουμέρκα μαζί με πολύ αγαπημένους φίλους. Είχα την γενική επιμέλεια ηχογράφησης και ενορχήστρωσης. Έγραψα μουσική σε δύο από τα τραγούδια σε ποίηση Κώστα Βάρναλη και στίχους Βαγγέλη Βελώνια.

Μόλις το επιτρέψουν οι συνθήκες θα αρχίσουν και οι ζωντανές εμφανίσεις στις οποίες θα παρουσιάσουμε και τη δουλειά του Γιώργου και την Κόκκινη Κλωστή με την Ανατολή.

-Ποια είναι τα όνειρά σου για το μέλλον;

Εύχομαι να συμμετέχω σε καινούρια πράγματα. Είτε δικά μου είτε φίλων μουσικών που αγαπώ.

-Τι σου έρχεται στο μυαλό όταν λες το όνομα Δημήτρης Σίντος;

Το χωριό μου. Εκεί ο Σίντος δεν είναι μόνο ένας. Είμαστε πολλοί.

-Δημήτρη σε ευχαριστώ πολύ για την επικοινωνία μας.

Και εγώ σε ευχαριστώ.

Συνέντευξη στον Χρήστο Ηλιόπουλο

Χρήστος Ηλιόπουλος (στιχουργός)

Αποτυχημένος φοιτητής Κοινωνικής Θεολογίας του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Αποτυχημένος φοιτητής Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας του Παντείου Πανεπιστημίου Αθηνών. Ερασιτέχνης ραδιοφωνικός παραγωγός και αρθρογράφος. Συλλέκτης βινυλίων, κόμικς και βιβλίων. Λάτρης της ινδικής κουζίνας και του κόκκινου κρασιού. Με το γράψιμο έχω μια ιδιαίτερη σχέση. Όταν γράφω θέλω η σκέψη που ξεκινάει από εμένα να ολοκληρώνεται από τον αναγνώστη...

Κάντε μας Like στο Facebook!

Newsletter

Ευχαριστούμε για την εγγραφή σας στο Newsletter! Κάθε βδομάδα θα διαβάζετε τα καλύτερα άρθρα στο email σας!

Παρουσιάστηκε σφάλμα. Δοκιμάστε ξανά!

Your e-articles will use the information you provide on this form to be in touch with you and to provide updates and marketing.